maandag 17 oktober 2016

LEGO mindstorms Zonnescherm


Als docent Robotica bij Stichting kennisplein Tilburg ben ik opzoek naar voorbeelden om de leerlingen zoveel mogelijk te inspireren en te verbazen met wat er allemaal wel niet mogelijk is met de simpele rechthoekige blokjes.
Wetende dat je bij LEGO mindstorms verschillende sensoren beschikbaar zijn is mijn idee om eigenlijk bij elk type sensor een typisch ontwerp van een apparaat, machine of mechanisme te maken. De sensoren die  bestaan zijn Ultrasoon sensoren waarmee de afstand tot een voorwerp of object bepaald kan worden. Tastsensoren (schakelaars) om obstakels te herkennen door botsen. Kleuren sensoren om kleuren van elkaar te kunnen onderscheiden en lichtsensoren om lichtsterkte of grijstinten van elkaar te kunnen onderscheiden.
In deze reeks van typische apparaten, machines of mechanismes had ik al snel een idee namelijk een zonnescherm welke reageert op de sterkte van het zonlicht dat er op schijnt. Even voor de duidelijkheid... als de zon fel is zou het zonnescherm omlaag gaan en anders blijft het zonnescherm omhoog.
Ik ben zelf best trots op het eindresultaat en wil deze daarom graag met jullie delen. Hieronder heb ik een paar foto's toegevoegd om een idee te krijgen hoe het is opgebouwd. Als je vragen hebt over de constructie, programma aarzel vooral niet contact met me op te nemen. Of natuurlijk tips voor nieuwe demonstratie systemen of tips om deze nog beter te maken hoor ik het graag.
De voorgevel (zonnescherm omhoog)
Aanzicht rechts het mechanisme

Achter aanzicht het mechanisme
Aanzicht links het mechanisme
Zie hieronder een kort filmpje waarbij de functionaliteit van het zonnescherm gedemonstreerd wordt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten