zondag 1 mei 2016

Tomberry 's Werelds kleinste tomaatje.

Ik ben gek op de kleine snoeptomaatjes die je in bekers, bakjes of zelfs uit een assortiment kan samenstellen. Maar deze super kleine had ik zelf nog nooit gegeten dus deze gekocht in de winkel (zeg niet welke) leuk om een keer te proberen. Nu was ik ze aan het eten en vroeg ik me af hoeveel zaadjes er toch nog in zo'n tomaatje zitten na eentje uit te knijpen kwam ik op een telling van 24 zaadje nog best veel voor zo'n ini mini ding. Trouwens de smaak van deze Tomberries zijn exact gelijk aan de grote dus als je er echt gek op bent is dit geen aanrader. 
Na er een paar gegeten te hebben kwamen er allerlei vragen bij me op zoals;
Hoe groot zou de volwassen plant van deze tomaatjes eigenlijk zijn? Een normale tomaten plant kan een enorm formaat bereiken. Zou het een beetje in verhouding zijn? Waarom ga ik ze niet zelf proberen op te kweken? Het opkweken van een tomaten plantje met het kleinere formaat tomaat is eigenlijk tegen mijn principes omdat als ik eenmaal begin met "snoepen" de oogst opbrengst van het gehele seizoen misschien wel binnen een dag zal opeten.

Als eerste heb ik de 24 uitgeknepen zaadjes op een notitie blaadje laten drogen.

Het Tomberry bakje is natuurlijk een ideaal minikastje om de zaadjes te laten ontkiemen.
Wel jammer dat ze ook in de bodem van dit bakje gaatjes hebben gemaakt waardoor dit bakje lekt wanneer je de zaadjes water zou geven. Het etiket ging er eenvoudig af zou ik daar de bodem waterdicht mee krijgen?

 Dichtgeplakte gaatjes.

Water test.
 Half uurtje later..... niet waterdicht jammer maar toch een leuk bakje.

Bakje met potgrond....
 Grond bevochtigd....
 De 24 gedroogde zaadjes losgepraat....
 De 24 zaadjes (on)gelijkmatig verdeeld....
 Zaadjes bedekt met potgrond....
 Uhhh bakje lekt nog steeds.... boterhamzakje inklemmen onder deksel rand....
 Zo netjes ingepakt nu op het warm en zonnige plekje en wachten maar....
Wordt vervolgd....





4 opmerkingen:

  1. Wat leuk. Toevallig vandaag ook dit tomaatje ontdekt. Ik kweek ook zelf zo'n 10 verschillende soorten als hobby en ga deze dit jaar erbij proberen. Succes gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The cerdian ceramic vs titanium
    In this lesson, we will titanium bicycle show you how cerdian ceramic titanium bars versus titanium are. Here is a look at how 2019 ford edge titanium for sale cerdian ceramic vs titanium knee replacement titanium is a tool for titanium welder

    BeantwoordenVerwijderen