maandag 2 mei 2016

USB gevoed leeslampje

Gisteren avond in bed bedacht ik me om eens stil te staan bij de dag en eens op te schrijven wat van goede dingen de dag allemaal wel niet had gebracht nu heb ik geen nachtlampje op mijn nachtkastje wat ik daarvoor kan gebruiken. Er staat wel een hele mooie in de vorm van een paddestoel maar de twee stopcontact gaten zijn bezet een USB lader voor de telefoon of tablet op te laden gedurende de nacht en een wekker. Uiteindelijk heb ik de flits/zaklamp van mijn telefoon gebruikt echt super fel voor 1 keertje was het functioneel door deze naar de muur te schijnen werd ik niet al te veel verblind door het licht. Dus toen dacht ik zal wel fijn zijn om een leeslampje te hebben na vandaag wat gerommeld te hebben kwam ik er 1tje tegen maar natuurlijk waren de batterijen leeg. Met volle moed  het lampje opgeschroefd om te kijken welk type knoop cel erin moet. Blijkt dat er 2 maal een 3 Volt vreemd formaat koopcel in hoort. Deze heb ik niet dus hierbij was het nieuwe project geboren.... Het leeslampje gevoed op de USB lader die meestal wel ingestoken is of ingestoken kan worden op het moment dat ik op bed lig. 
Dit valt natuurlijk goed te combineren met een oud type Apple data kabel.
 Even openen....
 Even meten waar de 5Volt voeding op staat....
 Lampje openen....
 Nog verder openen voor de batterij aansluitingen....
 Gaatje 3mm voor doorvoer van USB kabel....
 Strakke passing geeft een goede trekontlasting....
 De plus en de min van de 5V vast solderen op de batterij contacten....
Hij doet het nog ook....
Helaas niet voor lang vreemd ontwerp zonder stroom begrenzing waardoor met de 5V in plaats van 6V de LED toch nog doorbrand je ziet op de foto dat de LED al licht blauw is verkleurd.
 Dit is het totale lampje best mooi.... een geval van operatie geslaagd patient overleden....
 Maar ik moet nog wel ergens een witte LED vandaan kunnen halen....
Voorschakel weerstand berekenen.... Weer niet helemaal zeker welke stroom er door deze LED mag dus heb gekeken wat er tussen de 5 en 10 mA nodig zou zijn. Toevallig heb ik een weerstand van 330Ohm kunnen vinden. Mogelijk mag er een hogere stroom door deze LED maar dan brandt deze LED in ieder geval niet door!

 LED en weerstand samen gesoldeerd....
 Aansluiten op voeding en wat isolatie tape toevoegen....
 Ja hij doet het.... maar helaas niet zo fel misschien later toch op zoek naar een lagere voorschakel weerstand.
 Het eindresultaat....

Update voor fellere LED is niet nodig naar de praktijk test blijkt dat dit zeker voldoende lichtopbrengst heeft om een boek te lezen. Dus nu heb ik een extra gadget voor bij mijn bed want het werkt nog ook!

Nu het klaar is geeft dit wel weer een kick! Ik weet dat lampjes gevoed op USB gewoon in de winkel te koop zijn maar daarbij had ik de ervaringen die ik nu heb ondervonden tijdens het bouwen mis gelopen. Ik had er dan niets van geleerd, had geld uitgegeven en had daarbij weer geïnvesteerd in de consumptiemaatschappij. Door de twee oude onderdelen samen te voegen heb ik het gevoel dat ik opruim!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten